top of page

הבחירה / ד"ר אדית אגר


ספרה של ד"ר אדית אגר יצא לאחרונה בתרגום לעברית ואני חושבת שהוא יכול להביא תועלת רבה למי שמתמודדים עם נושא כמו מחלה, איבוד יכולות ואובדן. חלקו הראשון של הספר אינו קל לקריאה והוא פורש את סיפורה של הנערה, הרקדנית והמתעמלת אווה אגר, שבגיל 16, כשהיא בשיא פריחתה, מאוהבת ועתידה להתחרות במשחקים האולימפיים, נשלחת עם משפחתה לאושוויץ. היא מספרת על שהותה באושוויץ ובמחנות אחרים שהועברה אליהם, על צעדת המוות ועל החיילים האמריקאים שהצילו אותה, במרחק פסיעה ממוות.

סיפורה ממשיך לאחר המלחמה. סיפור של התמודדות עם חזרה לחיים, עם גילוי כל מה שאבד, עם בושה והסתרה ועם יצירת משפחה חדשה משלה, בתחילה בהונגריה ואח"כ בארה"ב.

הספר עוסק באפשרות שיש לכל אחד מאיתנו לבחור איך הוא מגיב לכל סיטואציה. האם הוא פועל מתוך שנאה או מתוך אהבה? מתוך סליחה או מתוך טינה ונקמה?


ישנם כמה משפטים שנשארו איתי מן הספר הזה.

הראשון, משפט שאמרה לעצמה כנראה בכל יום במחנה ההשמדה - "אם אשרוד היום, מחר אהיה חופשייה"

השני, משפט שאמרה לה אימה ברכבת בדרך לאושוויץ, ועזר לה להחזיק מעמד בכל הקשיים (לא מתחייבת על הניסוח המדוייק כאן) - "אנחנו לא יודעים לאן אנחנו הולכים, אנחנו לא יודעים מה הולך לקרות, אבל אף אחד לא יוכל לקחת ממך מה ששמת בתודעה שלך"

והמשפט השלישי, שאני משתדלת להזכיר לעצמי ולשאול בכל פעם שממש קשה לי - "מה האהבה מבקשת ממני היום?"

שלושתם כמובן נשמעים טוב יותר באנגלית, ויש עוד כמה משפטים ומסרים ממש מועילים, אבל בשביל זה תצטרכו לקרוא את הספר :)

הספר קיים גם בגרסת שמע, באפליקציות של ספרי אודיו

ומי שרוצה לקרוא עוד משפטים טובים של אדית אגר, שיציץ באתר שלה https://dreditheger.com/resources/ יש שם גם קטעי וידאו נהדרים שלה מדברת. מומלץ בחום.

26 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page